6-feb-1600-dat-bolwerck-csakan-gitaar2-1_544951545.jpg
Geannuleerd

MuziekWerck-t vertelconcert Wiener Potpourri

Annelies Schraa, Csakán, en Michiel Niessen, gitaar.
Muziek van Diabelli, Krähmer, Giuliani, Bosisio.

De Csakán - onderduiker bij de Biedermeiers
De blokfluit - wie kent dit instrument niet? En allemaal weten we uit de geschiedenisboekjes dat dit instrument zijn hoogtijdagen vierde in de Barok, na een hele lange aanlooptijd, die volgens archeologische vondsten al duizenden jaren geleden begon, bij de eerste mensen in Europa die aan kunst begonnen te doen. Maar ook weten we dat de dagen van de blokfluit geteld waren, na de Barok; de dwarsfluit, de hobo en de clarinet verdrongen de ‘flauto dolce’ met hun hogere decibelproductie. Maar wáren die dagen ook werkelijk geteld - definitief? Nee.

De blokfluit bleef na de Bar…

Lees verder

Annelies Schraa, Csakán, en Michiel Niessen, gitaar.
Muziek van Diabelli, Krähmer, Giuliani, Bosisio.

De Csakán - onderduiker bij de Biedermeiers
De blokfluit - wie kent dit instrument niet? En allemaal weten we uit de geschiedenisboekjes dat dit instrument zijn hoogtijdagen vierde in de Barok, na een hele lange aanlooptijd, die volgens archeologische vondsten al duizenden jaren geleden begon, bij de eerste mensen in Europa die aan kunst begonnen te doen. Maar ook weten we dat de dagen van de blokfluit geteld waren, na de Barok; de dwarsfluit, de hobo en de clarinet verdrongen de ‘flauto dolce’ met hun hogere decibelproductie. Maar wáren die dagen ook werkelijk geteld - definitief? Nee.

De blokfluit bleef na de Barok gewoon doorbestaan, en deed wat zovelen doen onder bedreiging: een andere naam aannemen, een andere woonplaats zoeken, een andere verschijningsvorm tonen. De blokfluit dook onder in Wenen, en werd de Csakán... Een naam ontleend aan een oude Hongaarse strijdbijl, later gestileerd tot wandelstok. De wandelstok werd tot metgezel op reis, en om op reis ook muziek te kunnen maken, werd de wandelstok tegelijkertijd blokfluit, met een afschroefbaar stok-gedeelte, en een opschroefbare klankbeker. En juist die ‘Wanderlust’ maakte het instrument in Wenen weer ongekend populair. Zó populair, dat hobo-virtuoos Ernest Krähmer zijn instrument in de steek liet voor de Csakán, en furore maakte in de jaren 30 van de 19e eeuw.

Beschrijving
De populariteit van de Csakán reikte nòg verder: behalve originele composities voor het instrument door componisten als Krähmer en Heberle, werden alle mooiste aria’s uit de opera’s, opgevoerd in het Opernhaus, onmiddellijk bewerkt voor de Csakán, met piano- of gitaarbegeleiding - en deze bewerkingen vonden gretig aftrek bij de gegoede burgerij van Wenen, en zo ontstond zelfs de naam voor het complete repertoire van de Csakán: de Biedermeier, de term voor de trouwhartige, ietwat langzame burgerman - de idylle van het landleven, zo begeerd door de stadsmensen.

Is er een beter instrument denkbaar, om de idylle van de Ländler te spelen, om de wereld in te trekken met een voorloper van de wereldmuziek, dan een wandelstok?

“Het meest spectaculaire voorbeeld van hoe mooi Annelies Schraa en Michiel Niessen deze verleidelijke muziek tot leven brengen: subtiel waar het moet, een speelse virtuositeit, en vooral door en door vanzelfsprekend muzikaal. Zo mogen ondergedoken schatten vaker worden opgegraven!“ (Wouter Ruifrok).

Wat wil je nog meer: top-repertoire, kwaliteits-melodieën, toegankelijkheid, grote componisten, woeste virtuozen, enorme output. Het spannende verhaal van een bijna verloren gegaan instrument, de her-ontdekking van een groot stuk repertoire, dat ten grondslag ligt aan de Klassieke muziek zoals wij die nu kennen…

En dat alles voor de blokfluit en gitaar. Sommige instrumenten zit het ook altijd mee.

Lees minder

Wanneer

  • zaterdag 6 februari 202120.30 - 21.30 uur

Prijzen

  • € 25,00

Locatie