Sponsoring evenementen

Evenementen zijn belangrijk voor Zutphen. Ondernemers, de gemeente en Zutphen promotie maken dit jaar geld vrij om evenementen in de binnenstad financieel te ondersteunen. Om een goede beoordeling van de aanvragen te doen zijn er criteria opgesteld. Alle aanvragen worden beoordeeld aan de hand van deze criteria. 
Aanvragen voor het jaar 2022 moeten uiterlijk 1 maart 2022 ingediend zijn via een digitaal formulier.   

Bekijk hieronder de verplichte onderdelen en criteria waarop de aanvragen worden beoordeeld.  

Corona en je aanvraag

Het kan zijn dat je als evenementenorganisator nog steeds te maken hebt met verschillende corona-maatregelen. Op de website van de Rijksoverheid vind je hier meer informatie over (Rijksoverheid). Daarnaast kan de gemeente Zutphen ook maatregelen verwachten die je als organisator moet treffen. Omdat dit vaak veranderd is het handig dat je met de vergunninggever (gemeente Zutphen) contactopneemt om af te stemmen wat wel en niet mogelijk is. 
 

Beoordelingscriteria

Verplichte onderdelen


Bijgaande onderdelen moeten bij de aanvraag ingediend worden. Aanvragen die niet compleet zijn, komen niet in aanmerking voor een bijdrage. De bijdrages worden dit jaar in 1 keer verdeeld. Dien uw aanvraag zo goed en volledig mogelijk in want dit jaar geldt op=op.
 
  • Het evenement vindt plaats in de historsiche binnenstad van Zutphen (dit is een verplicht onderdeel)
  • Het evenement (programmaonderdelen) vindt plaats in de publieke ruimte en is voor publiek gratis toegankelijk.
  • Er is een volledig evenementenplan (programmaomschrijving, productie, draaiboek, etc.).
  • Op welke doelgroep richt het evenement zich (jongeren, ouderen, gezinnen, etc..nb. je evenement kan voor iedereen toegankelijk zijn maar in je marketing/positionering moet je wel duidelijk maken wie jij graag wil dat jouw evenement bezoekt)
  • Er is een volledig marketing- en communicatieplan met een duidelijke (communicatie) planning.
  • De aanvraag is voorzien van een logische en onderbouwde begroting.
  • In de plannen wordt duidelijk gemaakt hoe het merk Zutphen wordt uitgedragen en hoe de binnenstad meegenomen wordt in alle marketing en promotieuitingen van het evenement.

Extra onderdelen waaraan je in je aanvraag rekeningn mee moet houden:

  • Wat zijn de (geschatte) bezoekersaantallen. 
  • Het evenement valt op een koopzondag (laatste zondag van de maand). 
  • Meerdere branches in de binnenstad profiteren financieel in voldoende mate van het evenement. (Winkels, horeca, cultuur, etc.) 
  • Ondernemers in de binnenstad participeren actief voor en of tijdens het evenement. Denk aan ingerichte etalages, aangeklede straten, speciale menu's, etc. 
  • Het evenement sluit goed aan bij het (gewenste) DNA van de stad. 

Aantrekkingskracht van het evenement

  • (Inter)nationaal: ook van buiten Nederland komen mensen naar Zutphen. 
  • Regionaal: mensen uit heel Gelderland en Overijssel.
  • Lokaal: Achterhoek, Zutphen, Warnsveld. 

Bonuspunten

  • Orginaliteit / wauwfactor: verras ons! 

Vragen of opmerkingen over deze aanvragen kun je richten aan: 
 

Mark Schuitemaker, Directeur Zutphen Promotie, via mail, berichten, WhatsApp of bellen: 06 - 21 57 06 28.
Anke Asselman, marketeer Zutphen Promotie: 06 - 24 70 36 66.

Meer informatie kan je ook terugvinden door dit filmpje te bekijken.