Nieuwe ondernemer: VRK

| Rudi Hofman

In Zutphen zijn er de laatste tijd veel nieuwe winkels en horecazaken bijgekomen, van conceptstore tot kledingbieb, van lunchcafé tot fotozaak. Zo worden onze winkelstraten nog leuker! Onderaan dit artikel vind je een overzicht van nieuwe en verhuisde winkels in Zutphen. Maar eerst: een leuk interview met Jeroen Jansen. Bedrijfsleider van een van de nieuwkomers: VRK. 

Toplocatie

Dankzij VRK (Van Rossum’s Koffie) zit er sinds augustus weer volop leven in het voormalige Intertoyspand op de hoek Beukerstraat/Schupstoel. Eigenaren zijn Frans en Dagmar van Rossum, maar de dagelijkse leiding is in handen van Jeroen Jansen. De Van Rossums en Jansen hebben de kans om op deze aantrekkelijke plek een horecazaak te openen met beide handen aangegrepen. Zelfs de grote onzekerheid door de coronacrisis kon ze hiervan niet weerhouden. Jeroen zegt hierover: “Waarom zou je iets beginnen als het goed gaat, dan kan het daarna alleen maar slechter gaan. Bovendien hadden we deze toplocatie al langer op het oog.” De Schupstoel krijgt in 2022 een grote kwaliteitsimpuls met groen, water en een uitgebreide terrasmogelijkheid.

Sinds januari 2020 werkt Jeroen voor de Van Rossums. Hij en Aukje van Rossum, de dochter van Dagmar en Frans, kwamen samen op het idee een tweede vestiging te beginnen. Zij legden dit begin 2021 aan Aukjes ouders voor en die zagen dit helemaal zitten.

Hun Van Rossum’s Koffie aan de Turfstraat is vrij klein. VRK is met 250 vierkante meter veel groter. Gasten kunnen hier, zo legt Jeroen uit, met hun laptop werken onder het genot van een goede kop koffie en indien gewenst een ontbijt of lunch nuttigen. Verder is er een leuke kinderspeelhoek en buiten ruimte voor een groot terras.

Geen avondhoreca

Volgens Jeroen zitten Van Rossums Koffie en VRK op voldoende afstand van elkaar om te voorkomen dat ze in elkaars vaarwater belanden. Via binnenstadsmanager Remco Feith raakten hij en Aukje eerder dit jaar in gesprek met de eigenaar van het pand Beukerstraat 54. De gemeente had de voorkeur voor een horecabestemming. De eigenaar wilde hieraan meewerken mits het geen avondhoreca zou worden.

Met een crowdfundingactie hoopten Aukje en Jeroen 50.000 euro binnen te halen. Uiteindelijk legden 125 deelnemers uit Zutphen en ver daarbuiten samen 85.000 euro in. Als beloning konden zij onder meer kiezen uit koffiebonnen, een stoel met eigen naam, workshops, een fotoshoot en een vlucht met Frans van Rossum, die naast koffiespecialist ook piloot is. “Crowdfunding is een heel mooie manier van klantenbinding. Dat dit zo aansloeg, was een enorme stimulans om er iets van te gaan maken. Het heeft ons ook veel nieuwe klanten opgeleverd”, zegt Jeroen.

De bedrijfsleider staat er geenszins alleen voor. Het VRK-team bestaat uit twaalf personen. “We zijn nu van dinsdag tot en met zaterdag open. Streven is dit op termijn uit te breiden naar zes of zeven dagen.”